AdobeStock_486751590.jpeg
AdobeStock_355837881.jpeg
online onboarding uden baggrund.jpg

Preboarding

Begrebet dækker over alt det som sker inden første dag. Formålet med preboardingen er at skabe et tilhørsforhold til organisationen, hvor medarbejderen skal præsenteres for en blanding af lavpraktisk ting og strategier, mindsets og værdier.

Få succes fra start...

Onboarding forløb af nye kollegaer:

Med learnto kan du udvikle dine medarbejdere allerede inden første arbejdsdag, sådan at de er med til at styrke autobranchen fra dag et.

Onboarding

Dækker over alt på første dag og et sted mellem 3-12 måneder. Her skal der være fokus på det faglige, som forankrer medarbejderen i sin nye jobrolle.

AdobeStock_486751590_edited.jpg

Preboarding

Begrebet dækker over alt det, som sker inden første dag. Formålet med preboardingen er, at skabe et tilhørsforhold til organisationen, hvor medarbejderen skal præsenteres for en blanding af lavpraktiske ting og strategier, mindsets og værdier.

Preboarding er ikke en tjekliste lavet til kontoret og ledere eller ”10 praktiske ting som skal klares inden første dag”.

Preboarding er først preboarding, når nye medarbejdere føler sig som en del af organisationen. Det betyder, at træningen skal tage udgangspunkt i en basic-pakke, der introducerer medarbejderne til alt det, der gør virksomheden unik, og som får de nye medarbejdere til at føle sig som en del af noget større.

online onboarding uden baggrund.jpg

Onboarding

Dækker over alt på første dag og et sted mellem 3-12 måneder. Her skal der være fokus på det faglige, som forankrer medarbejderen i sin nye jobrolle. Derudover er det vigtigt, at man fortsat får indblik i kulturen. Derudover skal der være et mix og match af fysisk og digital træning, som understøtter hinanden. Der skal også være et mix af ”hårde”/”tørre” emner (fx GDPR) og ”bløde” emner (fx konflikthåndtering, mental well-being). Træningen som man bliver tildelt i onboardingen er tungere og mere krævende at gennemføre. Derudover er onboarding-perioden ofte en tid med mange nye indtryk og kompetencer, som skal læres. Det betyder, at der under fysisk træning kan smutte vigtig viden i farten. I jeres tilfælde vil medarbejdere lære om salg og service, som er meget vigtige at kunne efterleve i praksis.

tommelfingerreglen kopier.png

Tommelfingerreglen

En tommelfingerregel er, at selvom alt kan digitaliseres, bør det ikke digitaliseres. Eksempel fra restaurantbranchen: Onboardingen behøver derfor ikke være en introduktion til kassen, rengøring eller andet som kan læres ude i restauranterne. I stedet bør det være introduktion til de bagvedliggende koncepter - fx servicekoncept...